DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | Опар, Н. В. | - |
dc.date.accessioned | 2019-11-23T09:26:54Z | - |
dc.date.available | 2019-11-23T09:26:54Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.citation | Опар, Наталія Василівна Державне управління забезпеченням якості вищої освіти України в умовах євроінтеграції : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з держ. упр. : спец. 25.00.01 "Теорія та історія державного управління" / Н. В. Опар ; Івано-Франків. нац. техн. ун-т нафти і газу. - Івано-Франківськ, 2019. - 20 с. - 16-17. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elar.nung.edu.ua/handle/123456789/7436 | - |
dc.description.abstract | Дисертацію присвячено тeopeтичному комплексному дослідженню державного yпpaвлiння забезпеченням якocтi вищої ocвiти України відповідно дo умов європейської інтеграції. Проаналізовано та узагальнено сучасні наукові дослідження щодо розуміння суті і змісту обраної теми. Виокремлено п’ять етапів становлення системи забезпечення якості вищої освіти в Україні за роки незалежності. Вивчено сутність поняття «якість вищої освіти» та подано його загальну характеристику. Досліджено особливості забезпечення якості вищої освіти з точки зору різних зацікавлених осіб: держави, закладів вищої освіти (ЗВО), бізнес-середовища та суспільства загалом. Наведено внутрішні та зовнішні чинники якості освіти. Обґрунтовано актуальність впровадження інституційного забезпечення якості вищої освіти. Розкрито сутність теоретичних підходів щодо управління якістю вищої освіти. Розглянуто поняття та подано загальну характеристику системи управління якістю (СУЯ). Здійснено аналіз законодавчих та нормативно-правових актів, що регламентують управління вищою освітою та забезпечення її якості в Україні та Європі. Охарактеризовано систему забезпечення якості вищої освіти як об’єкт державного управління. Розроблено концептуальну схему функціонування рівнів забезпечення якості вищої освіти.
Проведено дослідження європейської системи забезпечення якості вищої освіти. Вивчено та узагальнено досвід забезпечення якості вищої освіти п’яти країн-учасниць європейського єдиного освітнього і наукового простору Великобританії, Німеччини, Польщі, Фінляндії та Франції. Наведено характерні ознаки та проблеми державного управління якістю вищої освіти в Україні. Подано дані та проаналізовано результати анонімного соціологічного опитування, проведеного з метою дослідження стану якості вищої освіти в Україні у період з 15 листопада по 24 грудня 2018 року. За результатами опитування виявлено актуальні проблеми розвитку вищої освіти в Україні, та визначено першочергові кроки, які необхідно здійснити, щоб їх вирішити. Визначено якість вищої освіти як сукупність знань, вмінь та навичок, що відповідають встановленим критеріям та стандартам і мають здатність задовольняти потреби споживачів та відповідати вимогам ринку праці. Визначено пріоритетні напрями удосконалення забезпечення якості вищої освіти в Україні в контексті євроінтеграційних процесів. Запропоновано теоретично обґрунтовану структурну схему внутрішнього забезпечення якості вищої освіти, яка полягає у поєднанні компетентнісного, системного та процесного підходів. Важливим елементом системи визначено культуру якості. Обґрунтовано фактори екзогенного впливу на систему внутрішнього забезпечення якості вищої освіти, зокрема комплекс державно-управлінських факторів (нормативно-правових, організаційно-методичних, фінансово-економічних, кадрово-управлінських та євроінтеграційних). Розроблено рекомендації для органів державного управління стосовно покращення системи забезпечення якості вищої освіти в Україні. Ефективне функціонування системи забезпечення якості вищої освіти в Україні на державному та інституційному рівнях є гарантією успішного входження України до Європейського простору вищої освіти, підвищення довіри до системи вищої освіти з боку українських та міжнародних здобувачів, визнання національних ЗВО на міжнародному рівні. | uk_UA |
dc.description.abstract | The dissertation is devoted to the theoretical complex study of the public administration of higher education quality assurance of Ukraine under conditions of the European integration of Ukraine. The essence of the higher education quality is defined, recommendations on improving the higher education quality assurance are given, the approaches and priority directions of improvement of the higher education quality assurance system in Ukraine are grounded. Modern scientific researches on understanding the essence and content of the research topic are analyzed and summarized. Five stages of formation of the higher education quality assurance system in Ukraine during the years of independence were identified: the initial stage (1991-1996), the stage of adaptation (1997-2000), the stage of formation (2001-2005), the stage of approval (2006-2013) and the modern stage (beginning from 2014 till nowadays). In the dissertation research the essence of the «higher education quality» is studied and its general characteristics are given. The peculiarities of the higher education quality assurance from the point of view of different stakeholders (the state, higher education institutions (HEI), business environment and society in general) are investigated. The internal and external factors of education quality are presented.
The urgency of implementation of institutional support of higher education quality is substantiated. The essence of theoretical approaches to the management of the higher education quality is revealed. The concept and the general description of the quality management system (QMS) in the world's educational space are analyzed. The models of higher education quality management, developed by the national scientists, are considered. The analysis of legislative and normative acts regulating the management of higher education and ensuring its quality in Ukraine and in Europe is carried out. It is determined that the necessary legal framework that allows the state to properly ensure the right of citizens to receive education at the level of the established world standards has been developed in Ukraine. The system of higher education quality assurance as an object of public administration is characterized. The system of ensuring the higher education quality in accordance with the new wording of the Law of Ukraine «On Higher Education» has been described. The main tools for ensuring the higher education quality in Ukraine according to the Law are outlined. A study of the European system of the higher education quality assurance has been conducted. The essence, structure, principles and main objective of the Quality Assurance Standards and Recommendations in the European Higher Education Area (ESG) are described. The experience of the higher education quality assurance of the five countries participating in the European single educational and scientific space, Great Britain, Germany, Poland, Finland and France, has been studied and summarized. The characteristic features and problems of the state quality management of higher education in Ukraine are presented. The data and the results of the anonymous sociological survey conducted for the purpose of studying of the higher education quality in Ukraine from November 15 to December 24, 2018 were analyzed. According to the results of the survey, the current problems of the development of higher education in Ukraine, and the first steps that need to be taken, to solve them were identified. The following definition of the higher education quality is offered: «higher education quality is a set of knowledge, skills and abilities that meet established criteria and standards and have the ability to meet the needs of consumers and meet the requirements of the labor market». Also, the quality of higher education depends on the organization of the educational process, material and technical base and state policy in the field of higher education, etc. The priority directions of improving the higher education quality assurance in Ukraine in the context of European integration processes are determined. The theoretical structural scheme of internal quality assurance in higher education is proposed. The scheme is characterized by a combination of competence, system and process approaches. An important element of the system is the quality culture. The factors of exogenous influence on the system of the internal higher education quality assurance, in particular the complex of state-management factors (normative-legal, organizational-methodical, financial-economic, personnel-managerial and European integration) are substantiated. Recommendations for public administration bodies on improving the higher education quality assurance system in Ukraine are developed.
Effective functioning of the higher education quality assurance system in Ukraine at the state and institutional levels is a guarantee of Ukraine's successful entry into the European Higher Education Area; the Ukrainian and international applicants’ confidence in the higher education system; and the recognition of national HEIs at the international level. | uk_UA |
dc.language.iso | uk | uk_UA |
dc.publisher | ІФНТУНГ | uk_UA |
dc.subject | вища освіта | uk_UA |
dc.subject | державне управління | uk_UA |
dc.subject | євроінтеграція | uk_UA |
dc.subject | європейський освітній простір | uk_UA |
dc.subject | заклад вищої освіти | uk_UA |
dc.subject | системи управління якістю | uk_UA |
dc.subject | якість вищої освіти | uk_UA |
dc.subject | higher education | uk_UA |
dc.subject | state administration | uk_UA |
dc.subject | European integration | uk_UA |
dc.subject | European educational space | uk_UA |
dc.subject | higher education institution | uk_UA |
dc.subject | quality management system | uk_UA |
dc.subject | higher education quality | uk_UA |
dc.title | Державне управління забезпеченням якості вищої освіти України в умовах євроінтеграції | uk_UA |
dc.type | Autoreferat | uk_UA |
Appears in Collections: | Автореферати
|