Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.nung.edu.ua/handle/123456789/8594
Title: Геоінформаційна технологія реєстрації та картографування дорожньо-транспортних пригод з використанням безпілотних літальних апаратів
Other Titles: Geo-informational technology for recording and mapping road traffic accidents using unmanned aerial vehicles
Authors: Атаманенко, Ю. Ю.
Keywords: геоінформаційна технологія
аерознімання
ортофотоплан
безпілотні літальні апарати
реєстрація ДТП
картографування місць ДТП
веб- портал
база даних
дорожньо-транспортна пригода
геоинформационная технология
аэросъемка
оротофотоплан
беспилотные летательные аппараты
регистрация ДТП
картографирование ДТП
веб-портал
база данных
дорожно-транспортное происшествие
Issue Date: 2018
Publisher: Київ
Abstract: У дисертації теоретично узагальнено та розв’язано науково-прикладне завдання щодо розроблення геоінформаційної технології реєстрації та картографування дорожньо-транспортних пригод із використанням безпілотних літальних апаратів. Розроблено технологію реєстрації дорожньо-транспортної пригоди з використанням безпілотного апарата, обґрунтовано вибір висоти польоту та умови використання безпілотного літального апарата під час реєстрації аварії, доведено ефективність застосування запропонованої технології. Уперше розроблено структурно-функціональну модель веб-порталу «Інформаційно-аналітичний центр моніторингу ДТП», подано концептуальну та логічну моделі бази геопросторових даних веб-порталу. Запропоновано поетапну технологічну схему опрацювання аерознімків на веб-порталі. Одержані результати досліджень використано відповідними установами м. Кривого Рогу, що підтверджує їх наукову та практичну значущість.
В диссертации теоретически обоснованно и разрешено научно-прикладное задание по разработке геоинформационной технологии регистрации и картографирования дорожно-транспортных происшествий с использованием беспилотных летательных аппаратов. Разработана технология регистрации дорожно-транспортного происшествия с использованием беспилотного аппарата обосновано выбор высоты полета и условия использования беспилотного летательного аппарата при регистрации аварии, доказано эффективность применения разработанной технологии. Впервые разработано структурно-функциональную модель веб-портала «Информационно-аналитический центр мониторинга ДТП», представлено концептуальную и логическую модели базы геопространственных данных веб¬портала. Предложено поэтапную технологическую схему обработки аэроснимков на веб-портале. Полученные результаты исследований использованы учреждениями г. Кривого Рога, что подтверждает их научную и практическую значимость.
The thesis presents a theoretical generalization and a new solution to the scientific and applied problem of developing geo-informational technology for recording and mapping road traffic accidents using unmanned aerial vehicles. I he analysis of survey revealed a number of problems regarding the present state of the road accidents' recording process. The author proposes the development of geo- inlormational technology involving unmanned aerial vehicles, that technology being aimed at improving the process of recording and mapping road traffic accidents under the present-day conditions. In order to determine the accuracy characteristics of arranging aerial imagery, tacheometric survey, GNSS-filming, aerial photography and measurements using steel measuring tape were performed on a test site. Based on the results of accuracy assessment, it was established that the length of the lines on the aerial imagery had been measured with a relative error of less than 1:2000, so the use of unmanned aerial vehicles is justified for filming small-in-length patches and linear objects, including those for mapping road traffic accidents. The requirements and the content of the stages of the flowchart for recording and mapping road traffic accidents using unmanned aerial vehicles have been developed. Based on the current classification of highways, the choice of flight altitude for an unmanned aerial vehicle has been theoretically substantiated, and the function of that altitude of the accident scene area and the width of the roadway has been determined. The main limitations for the use of an unmanned aerial vehicle have been investigated and identified, and the assessment of the economic efficiency of the application of the technology developed - using an unmanned aerial vehicle for recording in conjunction with a ground laser scanner and an electronic tacheometer - has been performed.
URI: http://elar.nung.edu.ua/handle/123456789/8594
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
an2747.pdf9.24 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record   Google Scholar


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.