Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.nung.edu.ua/handle/123456789/9054
Title: Економіка спільного споживання: особливості функціонування те перспективи розвитку
Authors: Диха, М. В.
Полозова, В. М.
Вороніна, І. П.
Keywords: економіка спільного споживання
шеринг
бізнес-модель
шерингові платформи
sharing economy
sharing
business model
sharing platforms
Issue Date: 2022
Publisher: ІФНТУНГ
Citation: Диха, М. В. Економіка спільного споживання: особливості функціонування те перспективи розвитку / М. В. Диха, В. М. Полозова, І. П. Вороніна // Науковий вісник Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу. Серія: Економіка та управління в нафтовій і газовій промисловості. - 2022. - № 1. - С. 65-73.
Abstract: Охарактеризовано шеринг та основні чинники становлення і розвитку економіки спільного споживання: поширення передових цифрових платформ і пристроїв; економічна раціональність; нові потреби споживачів; соціальні трансформації. Висвітлено основні переваги бізнес-моделей шерингової економіки, вплив шерингових бізнесмоделей на традиційний розвиток галузей економіки окремих держав та економік у глобальному вимірі. Розглянуто основні сфери економіки спільного споживання у світі (послуги транспорту, оренда житла, домашні послуги, професійні послуги, спільне фінансування), які поширюються через різні платформи (Uber, UberX, Lyft, Avtoshare, Relay Rides, Zimride, BlaBlaCar, Boston’s Hubway чи Chicago’s Divvy Bikes, Airbnb, HomeAway, Ebay, Amazon, OLX, TaskRabbit, Kabanchik, Sorted, Freelance, Bringwasmit, Etsy, Crafta, P2PU, Skillshare, Sharing academy Coursera, Khanacademy, Udemy, Wingly, Shareyourmeal, EatWith, Share city, Meal Sharing, VizEat, Happy Tree, Fixura, Lending Club, LendingClub, Zopa, Indiegogo, Gofundme, CircleUp, Friendsurance, InsPeer).
The essence of sharing is defined; the main factors of formation and development of the economy of shared consumption are characterized: the spread of advanced digital platforms and devices; economic rationality; new consumer needs; social transformations. The main advantages of business models of the sharing economy, the impact of sharing business models on the traditional development of economic sectors of individual states and the development of economies in the global dimension are highlighted. The main areas of the consumer economy in the world (transport services, rental housing, domestic services, professional services, co-financing), which are distributed through different platforms, are considered.(Uber, UberX, Lyft, Avtoshare, Relay Rides, Zimride, BlaBlaCar, Boston’s Hubway чи Chicago’s Divvy Bikes, Airbnb, HomeAway, Ebay, Amazon, OLX, TaskRabbit, Kabanchik, Sorted, Freelance, Bringwasmit, Etsy, Crafta, P2PU, Skillshare, Sharing academy Coursera, Khanacademy, Udemy, Wingly, Shareyourmeal, EatWith, Share city, Meal Sharing, VizEat, Happy Tree, Fixura, Lending Club, LendingClub, Zopa, Indiegogo, Gofundme, CircleUp, Friendsurance, InsPeer).
URI: http://elar.nung.edu.ua/handle/123456789/9054
ISSN: 2409–0948
Appears in Collections:Науковий вісник Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу. Серія Економіка та управління в нафтовій і газовій промисловості - 2022 - № 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8745p.pdf956.36 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record   Google Scholar


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.