Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.nung.edu.ua/handle/123456789/7449
Title: Теоретико-методичні аспекти рейтингового оцінювання науково-педагогічних працівників: ринковий підхід
Authors: Дзьоба, О. Г.
Keywords: рейтингове оцінювання
науково-педагогічні працівники
мета
принципи
концепції маркетингу
rating assessment
scientific and pedagogical workers
marketing purpose
principles and concepts
Issue Date: 2019
Publisher: ІФНТУНГ
Citation: Дзьоба, О. Г. Теоретико-методичні аспекти рейтингового оцінювання науково-педагогічних працівників: ринковий підхід / О. Г. Дзьоба // Науковий вісник Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу. Серія: Економіка та управління в нафтовій і газовій промисловості. - 2019. - № 1. - С. 84-95.
Abstract: Досліджено особливості формування систем рейтингового оцінювання науково-педагогічних працівників (РО НПП) закладів вищої освіти (ЗВО). Обґрунтовано доцільність подальшого розвитку теоретико-методичного забезпечення рейтингового оцінювання науково-педагогічних працівників і, насамперед, в частині поглиблення та розвитку підходів до конкретизації та деталізації сутності, функцій, мети і завдань рейтингового оцінювання, формування принципів, вимог та критеріїв, обґрунтування та вибору рейтингових моделей, узгодження теоретичних концепцій з практикою застосування процедур рейтингового оцінювання у закладах вищої освіти. Доведено доцільність застосування ринкового підходу, що ґрунтується на концепціях маркетингу та соціально-етичного маркетингу при формулюванні мети та завдань системи рейтингового оцінювання науково-педагогічних працівників, обґрунтовано основні принципи побудови систем, інтегрованих в систему управління закладів вищої освіти. Встановлено, що підвищення ефективності систем рейтингового оцінювання науково-педагогічних працівників вимагає в першу чергу перегляду усталених поглядів щодо формування мети і завдань такого оцінювання і тут перспективним видається використання ринкового підходу, що ґрунтується на застосуванні відомих концепцій маркетингу та соціально-етичного маркетингу, за яких домінантним стає питання створення таких систем рейтингового оцінювання науково-педагогічних працівників та пов’язаних систем управління закладів вищої освіти, які підпорядковані в першу чергу задоволенню потреб споживачів та суспільства в цілому. Досліджено, що найбільш актуальними принципами, якими слід керуватися при формуванні систем рейтингового оцінювання науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти є принципи комплексності, інтегрованості в загальну систему управління закладів вищої освіти, динамічності та адаптивності, орієнтованості на задоволення потреб споживачів освітньо-наукових послуг.
The article investigates the theoretical and methodological principles of scientific and pedagogical workers rating assessment in higher educational institutions (HEI). According to the results of broad literature analysis, rating systems formation peculiarities of scientific and pedagogical university workers were determined. Further development of approaches to specification and detailing of the essence, functions, purposes and tasks of rating assessment, formation of principles, requirements and criteria, justification and rating models selection, harmonization of theoretical concepts with the practice of applying procedures for rating assessment in the HEI is substantiated. Research novelty is to elaborate on the essence and functions of scientific and pedagogical workers rating assessment system being considered as a multidimensional information system, which in turn is the subsystem of a more general management system. Scientific and pedagogical workers rating assessment system involves continuous observation, measurement and controlled object conditions evaluation, operational management decisions adoption, ensures the implementation, verification and review of management objectives, promotes educational and scientific standardization processes, provides ongoing regulation and forecasts further development. Rating assessment system is inextricably linked with professional activities monitoring of scientific and pedagogical workers in higher educational institutions and performs similar functions, such as informational, management, systematic, predictive, activating, analytical, qualimetric, corrective, diagnostic and formative ones. An important element of the scientific novelty studies is the feasibility justification of using a market approach based on marketing, social and ethical concepts marketing in formulating the goals, objectives and rating systems constructing principles for scientific and pedagogical workers. It is established that the most relevant principles in scientific and pedagogical workers rating systems formation are the principles of integrity with the general management system, dynamism and adaptability, orientation towards the needs of educational and scientific services consumers. Prospects for further research are related to the theoretical foundations development and methodology for building marketing complexes of educational and scientific services aimed at maximizing the consumers and society needs, which will be attained through more efficient management of human resource potential based on the use of rating models.
URI: http://elar.nung.edu.ua/handle/123456789/7449
Appears in Collections:Науковий вісник Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу. Серія Економіка та управління в нафтовій і газовій промисловості - 2019 - № 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7129p.pdf236.26 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record   Google Scholar


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.