Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.nung.edu.ua/handle/123456789/7503
Title: Формування стратегічних партнерських віднисин між виробничими, освітніми та науковими структурами у нафтогазовому комплексі
Authors: Крихівська, Н. О.
Keywords: партнерські відносини
стратегічна стійкість
партнерський потенціал
стратегія партнерських відносин
екзопренерство
relacje partnerskie
stabilność strategiczna
potencjał partnerski
strategia relacji partnerskich
exoprenerstwo
partnerships
strategic stability
partnership potential
partnership strategy
exopreneurship
Issue Date: 2019
Publisher: ІФНТУНГ
Citation: Крихівська, Наталія Олегівна Формування стратегічних партнерських віднисин між виробничими, освітніми та науковими структурами у нафтогазовому комплексі : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук : спец. 08.00.04 "Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)" / Н. О. Крихівська ; Івано-Франків. нац. техн. ун-т нафти і газу. - Івано-Франківськ, 2019. - 20 с. : табл. - 16-18.
Abstract: Дисертація присвячена розвитку теоретико-методичних засад та розробленню практичних рекомендацій щодо формування стратегічних партнерських відносин між виробничими, освітніми та науковими установами.Розвинуто категоріально-понятійний апарат у сфері формування та розвитку стратегічних партнерських відносин, який розширено такими поняттями, як стратегічні партнерські відносини, стратегічна стійкість, партнерський потенціал. Інтерпретовано взаємозв’язок етапів стратегічних партнерських відносин та типів організаційної поведінки їх учасників. Здійснено класифікацію освітніх та науково-дослідних організацій нафтогазового комплексу за ознакою їх наближення до виробничих структур. Запропоновано послідовність формування стратегії партнерських відносин. Розроблено методичний підхід оцінювання готовності виробничих структур до партнерських відносин та сформовано чотирирівневу систему показників оцінки партнерського потенціалу підприємств. Проведено аналіз зарубіжного досвіду співпраці у системі «виробництво – освіта – наука» та висвітлено особливості чинних форм співпраці у «трикутнику знань». Удосконалено механізм реалізації стратегічних партнерських відносину системі «виробництво – освіта – наука», розроблено модель прогнозування залежності стратегічної стійкості структур партнерської взаємодії від рівня їх партнерського потенціалу та модель процесу забезпечення стратегічної стійкості виробничих структур на засадах формування партнерських відносин із освітніми та науковими організаціями.
Praca naukowa poświęcona rozwojowi teoretyko-metodycznych zasad oraz opracowaniu praktycznych zaleceń dotyczących tworzeniu relacji partnerstw strategicznych między instytucjami produkcyjnymi, edukacyjnymi i naukowymi.Rozwinięto kategioralno-pojęciowy aparat w sferze tworzenia i rozwijania strategicznych relacji partnerskich, jaki rozszerzono takimi pojęciami, jak strategiczne relacje partnerstwa, stabilność strategiczna, potencjał partnerski. Zinterpretowanowzajemnie połączenia etapów strategicznych relacji partnerskich i rodzajów zachowań organizacyjnych ich uczestników. Dokonano klasyfikacji edukacyjnych i naukowo-badawczych organizacji naftowo-gazowego kompleksu na podstawie ich podejścia do struktur produkcyjnych. Zaproponowano kolejność tworzenia relację strategji partnerskich. Opracowano metodyczne podejście oceniania gotowości struktur produkcyjnych do relacji partnerskich i sformowano czteropoziomowy system wskaźników oceny potencjału partnerskiego przedsiębiorstw. Dokonano analizy zagranicznych doświadczeń współpracy w systemie «produkcja – edukacja – nauka»oraz podkreślono cechy istniejących form współpracy w «trójkącie wiedzy».Poprawiono mechanizm strategicznego zarządzania relacjami partnerskimi w systemie «produkcja – edukacja – nauka», opracowano model prognozowania zależności stabilności strategicznej struktur interakcji partnerskich na poziomie ich potencjału partnerskiego oraz model procesu zapewnienia stabilności strategicznej struktur produkcyjnych na bazie partnerstwa z organizacjami edukacyjnymi i naukowymi.
The thesis deals with the development of theoretical and methodological bases as well as practical recommendations on formationof thestrategic partnerships between production,educational and scientific institutions. Categorical and conceptual apparatu sin the formation and development of strategicpartnerships have been developed, which extended concepts such as strategic partnerships, strategic stability, partnership potential.The model of the relationship stages of strategic partnerships with the release characteristics of strategic partnerships at every stage and in particular types of organizational behavior of the partners havebeen proposed. The conceptual approach to the reflection of theessence of strategic partnership interaction between production, education and science, which provides a system of views on involving representatives in active cooperation of science, education and business, thatinteract as a whole in the process of achieving the desired results and fulfilling the commitmentshave been formed. The classification of educational and research organizations of the oil and gas complex on the basis of their approach to production structures have been made, that is, the research organizations in the structure of branch structures, research organizations with experience of cooperation with branch structures and educational structures educational structures that train specialists and scientific- research works for the oil and gas industry. These quence off ormation and implementation the strategy of partnership samong production, educational and scientificstructures have been proposed.The methodical approachto evaluating the read in ess of production structures to strategic partnerships with educational and scientificstructures has been improved, using the indicator method, which provides a four-level hierarchical structure of indicators that willenable to calculate the integral criterion of the partner potential of organizations. Based on the foreign experience it has been found out that the cooperation between universities and business structures results in the development of innovative structures, which get strong financial support. This interaction form guarantees both the effectiveness of technological innovations and the development of new forms of competitive advantages of business structures. The study of domestic practice of partnership relations among production, education and research institutions, including the oil and gas complex, helps to single out the following main cooperation forms: conclusion of cooperation agreements, use of tender mechanism for performing research studies and introduction of dual education. The author of the dissertation thesis summarizes their advantages and disadvantages and determines that in contrast to the above-mentioned forms of cooperation, the strategic partnership relations can provide a synergetic effect if all elements of the «knowledge triangle» interact, as they provide for the establishment of long-term relations based on mutual benefits and equality of participants, trust, information interchange and pre-agreed allocation of responsibilities and risks of partners. The mathematical prediction model, which is based on the differential equations for the dependence of strategic stability of production, education and research structures on the level of partnership potential is used for economic and mathematical substantiation of the expediency of partnership strategy implementation. The model of the process of providing strategic stability of production structures on the basis of formation of partnership relations in the «knowledge triangle» is developed, which determines the place of the strategy of partnerships in the strategic set of the enterprise. Also, the model determines the influence of the strategy on interaction between the partners and provides for the formation a zone of exopreneur ship, within which it is advisable to create the center of exopreneur ship and exopreneurial units for each specificdirection of cooperation among partners.
URI: http://elar.nung.edu.ua/handle/123456789/7503
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
an2772.docx258.56 kBMicrosoft Word XMLView/Open
Show full item record   Google Scholar


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.